AANDACHTIG LOPEN? DOE HET MAAR EENS!

Als je met regelmaat een vaste route aflegt, bijvoorbeeld van je werk naar huis of andersom, dan kan het gebeuren dat je op je bestemming aankomt zonder een idee te hebben hoe je van A naar B bent gekomen.

Ook herinner je je weinig van wat je onderweg hebt gezien of bent gepasseerd. Je werd in beslag genomen door gedachten. Of je nou loopt, onderweg bent met de fiets of in de auto zit. Het lijkt alsof je de reis met je ogen dicht hebt gemaakt.

Dagdromend of mijmerend op reis gaan, het overkomt ons allemaal wel eens. Het is druk in je hoofd, teveel gedachten die je meeslepen: je bent er niet bij met je hoofd.
Iets uit het verleden of in de toekomst houd je zó bezig, de vele details die je onderweg passeert neem je totaal niet waar. Misschien is er iets wat je het volgende moment te wachten staat, zoals een presentatie die je moet geven. Of je herkauwt in gedachten nog eens een ingewikkeld, pittige gesprek wat je de vorige dag hebt gevoerd met iemand die belangrijk voor je is.

Zo kan het gebeuren dat je talloze, waardevolle dingen ontgaan. Zoals het schattige buurmeisje dat met haar stralende oogopslag haar vader vol vertrouwen aankijkt. Of de bloemenkiosk op de hoek waar prachtige, kleurrijke en geurende bloemen staan uitgestald. Of het ontglipt je dat het begin van de lente zich aankondigt, je hebt geen oor voor het vrolijke gekwetter van vogeltjes. Je registreert de mooie dingen van het leven niet. Je verliest je in je gedachten. Je bent er niet echt voor jezelf. Je bent er niet werkelijk voor het leven.

THICH NHAT HANH

Iemand die ons veel kan leren hoe in aanraking te komen met het leven in het hier-en- nu-zijn is zenmonnik, dichter en vredesactivist Thich Nhat Hanh. Talloze inspirerende boeken heeft hij geschreven over meditatie en mindfulness en gaf tot op hoge leeftijd stilte-retraites.

Wandelen met Thich Nhat Hanh

De monnik werd in Vietnam geboren en bracht ruim 30 jaar in ballingschap door in Frankrijk. Hij kon glashelder college geven over de kunst van ‘het aandachtig leven’. Zijn innerlijke rust en liefdevolle uitstraling had een positieve, kalme uitwerking op zijn toehoorders. Stap voor stap legde hij aan de hand van praktische voorbeelden uit wat het betekent om aandachtig te leven.

Tijdens deze retraites of cursussen oefen je met zitmeditaties en het lopen in aandacht. Ik had het geluk een aantal malen zo’n retraite bij te wonen, zowel in Engeland als in Duitsland. Het trof me diep. Wat hij vertelde was niet ingewikkeld, het kwam recht uit zijn hart. Voor mij is hij het levende bewijs hoe je bewust leven kunt ontwikkelen. Hij toont ons de diepe betekenis hiervan. Het schenkt ons vrijheid en geluk.
Een van de onderdelen van de Aandachtsoefeningen die Thich Nhat Hanh ons leert is aandachtig lopen, een meditatie-oefening op zich.

STROOM GEDACHTEN

Tijdens zo’n stilte-retraite wandel je samen met de gehele groep, Thich Nhat Hanh, de kloosterlingen, en de andere deelnemers. Deze wandelingen gaan traag. Dat langzame tempo is natuurlijk wennen, maar het heeft een functie. Je leert hierdoor diepgaand te kijken, te kijken naar de ware aard van de dingen. Als je in stilte wandelt, samen met anderen of alleen, dan valt er veel te ontdekken. Onder andere dat alles in feite vergankelijk is.

Het maakt je bewust van de stroom van gedachten (de ‘monkeymind’) en de daarmee gepaard gaande gevoelens. Met de manier waarop je waarneemt, hoe je kijkt naar de wereld om je heen, naar jezelf, wat je denkt, verlangt, je  weerstand, oordelen, innerlijke gesprekjes, enzovoorts.

HET VALT NIET MEE

Echte aandacht richten naar de voeten, de adem, het lichaam. Werkelijk het contact ervaren van je schoenen op het wandelpad, het gras, of het zand. Het waarnemen van de omgeving, van geluiden, van dingen die zo vanzelfsprekend lijken. Het voetje voor voetje verplaatsen valt niet mee. Als je in zo’n kalm tempo loopt merk je dat je zelfs uit je evenwicht kunt raken. Of je bent sneller afgeleid. Of het langzame tempo begint te irriteren, je wilt sneller! Het confronteert je met wat je denkt, voelt, ziet, hoort of ervaart. Je ongeduld, je onrust, je verveling of iets anders.

Als je langer oefent om met aandacht te wandelen dan ontdek je andere dingen. Je merkt veel meer op. Het rustig wandelen wordt een geschenk!
Het schept rust, het verstilt. De stroom van gedachten vertragen. Dit is een natuurlijk proces. Lopen in aandacht is een krachtige oefening. Het brengt je in balans en vergroot je concentratie. Je voelt meer verbondenheid, met elkaar, met jezelf, de natuur of de omgeving.

OEFENING

Interessant? Wil je ontdekken wat het jou brengt?
Begin eens een periode, bijvoorbeeld een week lang, in stilte te wandelen van A naar B. Kies een vaste route die je dagelijks aflegt naar de bus, de trein, de winkel, naar huis of naar je werk. Vertraag zo je wilt het loopritme. Merk hoe je de voeten afrolt. Let op wat je waarneemt, binnen in je, en om je heen.

Neem de mensen waar of de gebouwen die je passeert. Luister naar de geluiden die je hoort. Voel de temperatuur. Het briesje langs je huid. Observeer aandachtig.
Let ook op je ademhaling. Om met aandacht te ademen kun je in gedachten tegen jezelf zeggen:
Ik adem in en weet dat ik inadem. Ik adem uit en weet dat ik uitadem.

Zelf oefenen met loopmeditatie?
Download de instructies hier! Prijs: 6,-

ONTDEK DE KRACHT VAN AANDACHTIG LOPEN

Een efficiënte manier om je innerlijke rust en balans te versterken. Voor als je haast hebt en geen tijd hebt om te mediteren of om yoga te beoefenen! Als je het leuk vindt mag me je ervaring mailen. Ik kijk ernaar uit. De leukste reactie(s) worden op de volgende blog geplaatst!
Stuur je reactie naar: info@jyo.nl.

Gebruik je krachten zo goed mogelijk en neem de rest zoals het komt.

Schrijf je hier in!