Beoefen je yoga? Leer je ademhaling kennen!

Als je yoga beoefent is het belangrijk om de ademhaling goed te leren kennen. Zo kun je veel te weten komen over je fysieke en mentale gesteldheid.

Observeren

De eerste stap begint met het observeren van je adem. Alleen maar observeren, meer niet. En nu je dit leest, merk je misschien dat je hier al mee bent begonnen.

Adempauze

Neem een adempauze. Observeer de inademing en de uitademing.
Misschien merk je dat er iets verandert in de ademstroom? De ademhaling is heel gevoelig.

Maak er een gewoonte van je adem een paar keer per dag waar te nemen. Dit is heel zinvol, ook als je yoga beoefent. Zonder oordeel observeren van de adem, lukt dat? En als er een oordeel voorbij komt, of je merkt weerstand op, observeer dit, gewoon, omdat het er toch al is.
Terwijl je oefent zijn er verschillende dingen waar je op kunt letten.

Hoe adem je nu?

  • Adem je door de neus of door de mond?
  • Waar voel je de adem, fysiek?
  • Voel je de adem in de buik? borst? Langs je neusgaten? Voel je de ribben misschien meebewegen? Zetten de ribben zacht uit en gaan ze weer naar binnen?
  • Kun je de adembeweging opmerken in de rug?

Wees vervolgens opmerkzaam van het volgende:

  • Hoe snel adem je, of hoeveel keer per minuut?
  • Hoe diep is de in- en uitademing?
  • Is de ademhaling gelijkmatig of onregelmatig?
  • Is de ademhaling hoorbaar? En zo ja, waar? In de keel, of langs de neusgaten?

De onderdelen van de ademcyclus

De ademhaling bestaat uit het inademen, het uitademen en een pause. Ieder onderdeel van de adem heeft zijn eigen effect. Observeer de kwaliteit, lengte, regelmaat, snelheid van ieder onderdeel van de ademhaling.

Stress

Stress (fysiek of mentaal) beïnvloedt onze ademhaling. Vastzittende spanningen in het lichaam (gezicht, kaken, nek, schouders, borst, buik, benen en vingers)  of mentale stress (depressie, piekeren, oververmoeidheid, slapeloosheid).

De natuurlijke ademhaling

Als de ademhaling kalm, regelmatig, en geruisloos stroomt heeft dit direct een positief effect op het zenuwstelsel. In een ontspannen staat van zijn adem je ongeveer 10 x per minuut.

Hoe je ademt hangt samen met vele verschillende factoren: je lichaamshouding, de hoeveelheid stress in je leven, je dieet, de kwaliteit van slapen, en nog meer. Maak er een gewoonte van om je natuurlijke adem te leren kennen. Het geeft inzichten in jezelf, in je lichaam en geest. Het ontspant en maakt vrij!

WORKSHOP ADEM JE VRIJ

Meer weten over de ademhaling?
Doe mee aan de Workshop Adem Je Vrij op 9 februari 2020 van 10.00-13.00 uur.
Prijs € 39,95 (10% korting voor abonneehouders).

Je bent van harte welkom!

AANMELDEN WORKSHOP

Gebruik je krachten zo goed mogelijk en neem de rest zoals het komt.

Schrijf je hier in!