De diepte in met Yin yoga

Yin yoga richt zich op verzachting, verstilling en ontspanning. Het heeft een diepe, intense uitwerking op lichaam en geest.

Tijdens yin yoga blijf je extra lang in een yogahouding (3-5 minuten) waarbij spierspanningen zoveel mogelijk loslaten. Het werkt in op de dieper gelegen weefsels, zoals bindweefsels, gewrichten, pezen en banden.

De houdingen zijn passief en ontvangend van aard omdat je langer in een houding blijft. Het werkt op dieper gelegen weefsels die stugger zijn dan spieren en meer tijd nodig hebben om te strekken.
Met een minimale inspanning vergroot je de impact van de houding. Je leert te observeren vanuit een meditatieve staat van bewustzijn. Yin yoga richt zich op de energetische banen (meridianen) in het lichaam. Je merkt dat de energie beter gaat stromen.

In de Yin yogales maak je gebruik van yogaprops zoals een yogablok, yogariem, een kussen of dekentje.

Taoïsme

Volgens het taoïsme brengen yin en yang elkaar in balans. Je kunt yin yoga zien als een goede tegenhanger voor onze huidige, dynamische levensstijl waarin veel ‘yang’ aanwezig is – vol prikkels, en verleidingen, een gehaast leven en teveel stress. Yin yoga zorgt voor herstel en evenwicht. 

Voor wie geschikt?

Yin yoga beoefen je in een rustig, meditatief tempo. Ben je beginner of gevorderde? Deze vorm van yoga is geschikt voor iedereen. Of je nou een zittend beroep hebt, of juist veel sport en verkorte spieren hebt.  Het helpt bij fysieke klachten zoals bijvoorbeeld in de boven- of onderrug, nek of schouders, bij reuma of een burn-out. 

Yin yogales

  • verbetert de flexibiliteit van spieren, gewrichten en banden
  • verbetert de mobiliteit
  • brengt diepe ontspanning in lichaam en geest
  • verhoogt het zelfbewustzijn en concentratie
  • brengt herstel en balans
  • zorgt voor ontspanning